TUBING I VANG VIENG

När vi skulle till Vientiane märkte vi att det var väldigt dåligt med hotell i vår prisklass, vilket aldrig har hänt tidigare. Vi är vana att kunna betala runt åtta dollar för ett rum i relativt bra skick, men där var vi tvungna att betala mer för ett rum som bara var helt ok. Läget var väldigt bra, men samtidigt som vi var där så hölls det en båtfestival i staden, vilket gjorde det nästan outhärdligt att bo så centralt. Människorna ställde ut stora bord på gatorna och spelade DÖVANDE HÖG musik. De har stora högtalare precis bredvid som dunkar av basen och som måste göra det omöjligt för dem att hålla en konversation. Även under våra maratonbussresor ska det prompt spelas så hög musik så att de är säkra på att hela byn runt om hör. Sådant får man vänja sig vid om man ska resa runt i Asien! ;)

Här i Vang Vieng, där vi är nu, lyckades vi hitta ett guesthouse med stora, rena rum (inte något man kan räkna med) och sköna sängar. Här har vi ägnat en hel vecka till att kolla på Southpark på vårt favorithak, ätit Fried Rice, druckit fruktshakes, njutit av de vackra vyerna och träffat mycket trevligt folk. Stämningen i Vang Vieng är otroligt skön. Stället är inte stort alls, så man går överallt och längs floden är det så otroligt vackert. Det finns flera restauranger där och från dem har man en otrolig utsikt från flera håll över vattnet och bergen här i närheten. Det är helt magiskt verkligen.

En utflykt har vi hunnit med i alla fall och det är den obligatoriska Tubingen! Man blir bortskjutsad med en Tuk Tuk längre upp för floden, sedan får man åka på en gummiring i floden tillbaka. På vägen finns det tre barer man kan stanna vid och ta sig något att dricka och umgås med alla de andra flodåkarna. Vang Vieng har ett riktigt party-rykte och mycket kopplat till Tubingen. Förr har det funnits många fler barer längs vägen och det har tydligen blivit mycket lugnare sen dess, men partar görs det fortfarande.

Daniel drog den värsta gayposen någonsin. Han är väldigt stolt över den så här i efterhand ;)

Vi började vår färd tillsammans med två Irländska tjejer som vi sedan hängde med nästan hela dagen. Efter sista baren drog jag och Daniel iväg tidigare för att hinna tillbaka innan klockan sex (då ringarna skulle lämnas in), men sträckan var mycket längre än vi trodde och det blev bara mörkare och mörkare. Vi åkte tillbaka med ett par från Holland och när vi tillslut kom tillbaka så var det kolsvart och klockan hade tickat iväg. Vi tog oss hem åtminstone och senare på kvällen gick vi till en bar här i närheten, där vi hade stämt träff med våra Irländska vänner. Tubingen var i alla fall toppen och jag skulle gärna gjort det igen.

Vi hamnade till och med på Whopper Burgers facebooksida! Världens godaste burgare.

(Pågrund av internetproblem och stress imorse så kommer inlägget upp med lite försening. Vi har överlevt ytterligare en bussresa och har precis checkat in på vårt guesthouse i Luang Prabang. Det ska vara ett fantastiskt ställe, så vi ska snart ut på upptäcksfärd.)